Nya vanor väntar!

Att bryta gamla vanor är svårt. Det är som att försöka ta den snåriga lilla stigen istället för den 18 filiga morotvägen. Hur lätt är det egentligen???

Ofta tar jag på mig att förändra hela min livsstil på en gång och då drunknar jag i bara tanken och blir handlingsförlamad. Men att bryta gamla vanor är det som håller mig nykter och abstinent och leder mig vidare i tillfrisknandet.

Så vad gör jag då? Jo, jag ser till att bryta ner det i små ministeg för att ”lura hjärnan”. Om jag tex vill promenera mer men fastanr i bara tanken av att ”jag måste” så kan det handla om att jag bestämmer mig för att göra något jag vet att jag klarar av. Ett exempel kan vara att jag tar på mig promenadskorna en stund och sen tar jag av mig dem. Nästa gång lägger jag till promenadjackan osv tills jag kommer iväg.

Ett annat sätt att bryta gamla vanor är att bryta vanor i andra områden. Tex om jag vill promenera mera men spärren i huvudet sätter stopp för mig så kan jag i helt andra sammanhang gå baklänges genom alla döröppningar. Då blir hjärnan konfunderad och börjar koppla om och då blir det även lättare att bryta andra vanor.

Inatt sov jag tex på min mans sida av sängen för jag vill gå en morgonpromenad. Låter kanske knasigt men det funkar!

//sthlm addict

Om sthlmaddict

Mitt liv som tillfrisknande addict (sockerberoende, alkoholist, nikotinist, narkoman, medberoende)
Det här inlägget postades i Lösningen, Sockerberoende och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

