Första gången jag drack

Första gången jag drack var jag 14 år. Jag hade köpt 1 1/2 dl sprit av en äldre skolkamrat. Jag hade aldrig druckit innan men ändå kom jag på den briljanta idéen att förstärka effekten av alkohol med piller. Ingen i min omgivning hade tagit piller vad jag minns. Kanske fick jag idéen från tv? Böcker? Jag vet inte. Men alkoholistisk var jag från början. Beteendet hade jag lärt mig från mitt sockermissbruk.

Jag minns en gång när jag var 10 år. Det var Halloween och vi gick runt från dörr till dör och bad om godis. Jag minns inte vad jag var utklädd till.

Vissa ville inte dela ut godis så de ställde en skål utanför dörren med godis. Min tanke var att ta allt godis och stoppa i min påse. Mina vänner menade på att vi inte kunde göra så för de kommer ju andra som också vill ha. Det var just det som var min poäng: Det kommer ju andra som vill ha så jag tar allt nu så slipper jag dela.

När jag kom hem på kvällen sa mamma: ”Ät nu inte upp allt på en gång.” Jag tänkte att det kommer jag ALDRIG kunna göra för det var sååå mycket godis. En hel kasse.

Jag satte igång och började äta. Jag brydde mig inte om att separera godis från godispapper utan bara roffade bara i mig. Plötsligt kunde jag inte hitta fler godisar. Jag blev chockad över hur fort det hade gått. Sen kom paniken: Hur ska jag klara mig utan godis resten av helgen!?

Så såg det ut. Så ser det inte ut idag. Jag är fri från besatthet av socker och andra beroendeframkallande substanser. Och det har jag snart varit i tre år. Utan ångest och panik. Förut var detta omöjligt i tre minuter.

//sthlm addict

Om sthlmaddict

Mitt liv som tillfrisknande addict (sockerberoende, alkoholist, nikotinist, narkoman, medberoende)
Det här inlägget postades i Alkohol, Droger, Missbruk, Sockerberoende och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

