Begravningen påminde mig om nåden

Jag var på begravning idag. Det var ingen nära men hans familj betyder mycket för mig.

Jag har varit på tre begravningar i mitt liv men jag borde gått på sju. Tre av dem är gymnasievänner som dog inom loppet av två år efter studenten. Jag förstod inte då varför jag hade så svårt att gå men idag vet jag. Alla tre dödsfallen var alkoholrelaterade.

En trillade i vattnet vid Slottet i Stockholm efter en utekväll under vintern. Det tog ett halvår innan de hittade hans kropp. En körde ihjäl sig i en båt. Alkoholpåverkad. Den tredje körde ihjäl sig i en bilolycka dagen efter en fest. Akoholpåverkad.

Jag vet inte om dessa tre ungdomar var alkoholister eller inte. Men de dog av alkoholrelaterade händelser. Jag är alkoholist och sitter här nykter i tre år. Varför jag blev beviljad denna nåd vet jag inte. Men jag vet att jag är oändligt tacksam för chansen jag fått i mitt liv och jag vill göra allt jag kan för att chansen ska bli till något riktigt bra.

//sthlm addict

Om sthlmaddict

Mitt liv som tillfrisknande addict (sockerberoende, alkoholist, nikotinist, narkoman, medberoende)
Det här inlägget postades i Alkohol, Droger, Missbruk och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

