Apropå Folkhälsoinstitutets kommande rapport.

Detta är min erfarenhet och sanning.

Annika Engström skriver idag i Svd om Folkhälsoinstitutets kommande rapport.

”Andelen unga män som dricker så mycket alkohol att de riskerar att bli beroende, har nästan fördubblats på fyra år.” står det i artikeln.

När jag pluggade i Lund så fick vi höra liknande budskap på radion. Dricker du såhär och såhär mycket så ligger du i riskzonen för att bli beroende. Skit tänkte jag alltid då. Jag dricker ju betydligt mycket mer än så. Men när jag fick hjälp fick jag lära mig att beroende är en sjukdom som jag hade långt innan jag började dricka och att drickandet bara är ett symtom.

Malmö Nation

Om jag hade försökt dricka mindre mängder eller mer sällan för att hålla mig utanför ”riskzonen” så hade jag antagligen fortsatt dricka minst lika mycket men hittat på dubbelt så många ursäkter. Mig hade det inte hjälpt. Alls.

Alltså, mängden alkohol jag dricker och när jag dricker spelar ingen roll. Antingen är jag beroende eller inte. Däremot utvecklar sig sjukdomen olika snabbt för oss. Varför är det då ingen som vill erkänna beroende eller addiction som sjukdom? Till och med Hjärnfonden anser att beroende är en sjukdom.

Det som hjälpte mig ur mitt missbruk var när jag fick lyssna till andra med samma sjukdom. Jag kände igen mig, de förstod mig och såg på mig med respekt trots alla konsekvenser av mitt beroende. Alla hade varit där.

Den gemenskapen, förståelsen och det handlingsprogram de gav mig räddade mitt liv. Jag hade testat allt och det var det enda som fungerade på mig och många andra. Det är också detta jag tror måste ut till skolor för att hjälpa de som behöver hjälp och ge information till de som i framtiden eventuellt kommer behöva hjälp.

Jag ställer upp. Any time.

//sthlm addict

Om sthlmaddict

Mitt liv som tillfrisknande addict (sockerberoende, alkoholist, nikotinist, narkoman, medberoende)
Det här inlägget postades i Alkohol, Lösningen, Missbruk. Bokmärk permalänken.

Kommentera

