Rotfyllning vid 24 år? Det hade varit en dröm.

Idag vaknade jag med ett pirr imagen och kärlek till livet och till mig. Efter en protein- och fettrik frukost gick jag till tandhygienisten för ett standardbesök. Då kom minnena och känslorna från ett besök för nästan tre år sedan tillbaka.

choklad mun Jag hade fått en blåsa i munnen. Med brist på näring och överkonsumtion av socker, alkohol, droger och nikotin så var mitt immunförsvar totalt nedbrutet. Det var med andra ord inget ovanligt med blåsor som kom och gick i munnen. Efter ett tag började det komma var och blod ur blåsan så jag ringde tandläkaren. Jag fick beskedet att jag antagligen hade en död tand och var tvungen att göra en rotfyllning. Jag borde komma in på en gång.

Jag var i chock. 24 år och rotfyllning, vad hade jag gjort med mina tänder?

När jag kom till tandläkaren satt jag mig i stolen och vi utbytte lite trevlighetsfraser innan vi satte igång. Det tog inte mer än en liten stund innan kaoset bröt ut. Tandläkare sprang in och ut ur rummet, det viskades och det sneglades på mig. Tillslut kom beskedet. Jag hade tandlossning i hela min underkäke och de var osäkra på om de skulle kunna rädda mina tänder. 24 år och tandlös. Då kom den verkliga chocken.

Efter det minns jag inte så mycket men jag vet att jag var där i flera timmar och flera personer jobbade i min mun. Jag blev akut opererad och sattes på flera olika starka penicilliner. Jag ficka komma på flertalet återbesök och proceduren repeterades.

Tandlossning

Tandlossning. Foto: CNRI/Science Photo Library

I efterhand har min tandläkare berättat att hon aldrig sett så utbredd tandlossning hos någon så ung och framförallt inte i underkäken. Den yngsta patient hon haft med tandlossning innan mig var över 60 år och då handlade det om bara några få tänder. För mig var det nästan alla i underkäken.

30.000 kr senare var dock tänderna räddade och som tur var hade jag en del ärvda pengar jag kunde använda. Idag har jag ett fint leende och alla mina tänder kvar.

Tandlossningen var en konsekvens av mitt sockerberoende och blev den händelsen som fick mig att inse:

1. Att jag var maktlös inför socker och att jag inte kunde hantera mitt liv.
När jag tar en tugga leder det till 1000 tuggor som gör mig besatt och tar över mitt liv. Detta leder till att jag slutar ta hand om mig och andra runt omkring mig.

2. Jag kom till tro att en kraft större än mig själv kunde återge mig mitt förstånd.
Dvs jag insåg att jag inte klarar att hålla mig borta från socker och andra sinnesförändrande substanser själv. Jag behöver hjälp och den hjälpen kommer utifrån.

3. Jag beslöt mig för att lägga min vilja och mitt liv i händerna på Gud,sådan jag uppfattade honom.
Jag har en tillit till att livet blir som det ska och när jag släpper kontrollen över andra människor och fokuserar på mitt ansvar så blir det bättre än vad jag någonsin kunnat gissa.

Dessa tre steg var början till räddningen av mitt liv och är tre av 12 steg som jag än idag jobbar med varje dag. De hjälper mig hålla kontakten med min högra makt så att jag kan vara nykter och drogfri. (Låter det som en sekt? Då ska ni bara veta hur sektigt jag tyckte det lät när jag var ny! Men den historien får bli en annan gång)

//sthlm addict


Om sthlmaddict

Mitt liv som tillfrisknande addict (sockerberoende, alkoholist, nikotinist, narkoman, medberoende)
Det här inlägget postades i Lösningen, Missbruk, Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Rotfyllning vid 24 år? Det hade varit en dröm.

  1. sthlmaddict skriver:

    Hur det var: Godis, godis, godis tills jag deckade och så lite mer godis. Ingen munhygien. Ångest. Ensamhet.

    Vad som hände: Chocken fick mig att vakna och inse att jag är sjuk och behöver hjälp.

    Hur det är idag: Fri från besatthet av socker och andra sinnesförändrande substanser, hela friska tänder, kärlek och livsglädje!

  2. nattensbibliotek skriver:

    Men du vilken upplevelse! Och vilken tur att det fick dig att tänka om!
    Vilken resa du gjort!

  3. Rebecca skriver:

    ”Heroine and cocaine, well I loved them both,
    but they took my life , they took my friends,
    they won’t give them back…

    And where has it got me?
    Just some teeth I can’t chew my favourite cereal with…”

    Kom att tänka på den låten, ”Cereal song” med The Bicycle Thief. Han var missbrukare förut och väldigt framgångsrik men pajade allt genom sitt missbruk. Sen fick han börja från början igen och försöka bygga upp sitt liv, startade det här bandet.

    Jag tappade helt talförmågan första gången jag var på ett möte och så snart jag sagt mitt namn blev avbruten med en hel kör som gemensamt utbrast ”Hej Rebecca!”. :)

    Personligen fastnade jag aldrig för just tolvstegsrörelsen och mötena. Det berodde nog mycket på att jag vid det laget när jag hittat mötena redan hade varit drogfri ganska länge. Men de tolv stegen hjälper många. Vad bra att du skriver om dem här och om hur du använder dem.

Kommentera

