Criminals & Gangmembers Anonymous

För några veckor sedan var jag på ett 12stegs möte och fick höra delningar om kriminella aktiviteter. Jag har själv snattat och stulit mynten ur mammas plånbok, jag har även sagt att jag behöver kurlitteratur och mat och fått pengar för det som jag sedan söp upp innan dagen var över. Klassiska konsekvenser hos en addict.

På detta möte handlade dock om tyngre kriminalitet. En delade om en vän som var spårlöst försvunnen och ingen letade efter honom. Några andra delade om misshandel, bilstölder och andra kriminella aktiviteter. Det intressanta med dessa delningar var att trots att jag själv inte begått den typen av brott så kände jag igen mig i varenda detalj.

Igenkänning är för mig vägen ut ur skammen och in i tillfrisknandet.

Jag har aldrig tänkt på tex stöld som en drog. Men andra beteenden man får kickar av är erkända som drog. Exempel är spelberoende och sex och kärleksberoende. Varför skulle då inte kriminell aktivitet kunna vara en drog?

Christer tipsade i kommentarsfältet om Criminals & Gangmembers Anonymous som är ett 12 stegsprogram. Om det startas upp i Sverige så säg till för då tänker jag definitivt gå!

cganon

I never realized a candle for hope was not intended to overpower the darkness, but rather be a sign the darkness would not overpower me.” -Richard M.

//sthlm addict

Om sthlmaddict

Mitt liv som tillfrisknande addict (sockerberoende, alkoholist, nikotinist, narkoman, medberoende)
Det här inlägget postades i Lösningen, Missbruk. Bokmärk permalänken.

Kommentera

